sjuk!

va in på www.traningsprofilen.se nyss..
hade fått ett mejl..
Nu blev man ju ännu sjukare när man läste det här.. ;)
så nu har jag mejlat tillbaka å frågat hur man blir frisk..


Vet vad det är .. HSP.
Här kommer lite fakta om symtom och ev sjukdom:

Vad är Henoch-Schönleins purpura?
Henoch-Schönleins purpura (HSP) är en sjukdom där små blodkärl (kapillärer) blir
inflammerade. Sådan inflammation kallas vaskulit och drabbar oftast de små blodkärlen i hud,
tarm och njurar.

Det huvudsakliga symptomet är ett karaktäristiskt hudutslag som ses hos alla patienter med
HSP. Utslaget börjar oftast med små nässelutslagsliknande utslag eller rodnade fläckar som
sedan övergår i en blåröd hudblödning. Det kallas "palpabel purpura" eftersom dessa
upphöjda hudutslag kan kännas. Utslagen uppträder vanligtvis på nedre delen av benen och på
skinkorna men kan också finnas på andra ställen (armar, bål etc).
Ledvärk (artralgi) eller ömma, svullna leder med nedsatt rörlighet (artrit) förekommer hos
majoriteten av patienterna (> 65%). Oftast drabbas knä- och fotleder medan handleder,
armbågar och fingrar drabbas mer sällan. Artralgi och/eller artrit följs av svullnad och ömhet i
området kring lederna. Svullnad i händerna, fötterna, pannan och pungen kan förekomma- FINNS MER FAKTA MEN DETTA ÄR VAD JAG HAR FÅTT INFO AV MIN IDROTTSLÄKARE JAG JOBBAR MED.

Mvh///Danielle (pt och näringsfysiolog)


jaha ja.. :|

aja, puss hej

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0