tränings & mattips

När man är sugen kan man äta lätt kesella mä krossad ananas (men kom ihåg att det ska vara i sin egen jucie)

och strö över lite,LITE vaniljsocker.. (det är bra mä protein och så får man i sig vitaminer och sånt från ananasen.)


annars kan man göra en fruktdrink av vilka frukter man vill å antingen mjölk, jucie eller vatten...


70%choklad är bra när sötsuget sätter in..


annars kan man äta russin, torkad aprikos eller plommon.. men tänk på att kolla så det inte innehåller tillsatt socker.. det ska man alltid kolla efter.. är det tillsatt socker får man hitta något annat.


frukt är ju också bra mot sötsug.. antingen kan man sitta å äta frysta eller färska bär..


nötter är goda och nyttiga, men för guds skull.. ät inte mer än en näve, för de innehåller mycket kalorier.


protein ska kroppen ha ungefär var tredje timme.. jag kör mä proteinpulver som fins att köpa på gymgrossisten. tar det mest direkt efter träningen eller före en morgonpowerwalk..


annat bra protein är:

ägg (innehåller både mineraler å vitaminer)

kyckling + annat magert kött

nötter innehåller protein å är bra som mellanmål

mjölkprodukter är bra.. kesella är väldigt bra.


halva tallriken ska alltid bestå av grönsaker.. helst av olika fäger så man får mycket antioxidanter.


tänk på att inte ta stora portioner.. det sitter i psyket att man måste ta massa mat..

men annars kan du göra så här, ta det du hade tänkt å sen tar du fram en till tallrik å har över halva maten på den så du vet att du har det till nästa gång du blir hungrig.. då vet din hjärna att den ändå kommer att få äta det..



bra frukost:

gröt..

havregrynsgröt är ju bra, man kan ha i krossade linfrön, solroskärnor, pumpafrön, russin.. å lättmjölk.. + bär eller frukt


fil..

man kan ha i samma sak som i gröten.. + bär eller frukt.


om man ska söta den så röstar jag på att man tar lite honung..


jag föredrar att baka mitt bröd själv.. då vet man precis vad som är i..

jäst, olika nyttiga mjöl, tex fullkornsdinkel, grahamsmjöl, och sådana grova sorter.. man kan ju ha i krossade linfrön å sånna grejer också..


fullkornsgrejer är bra.. vanlig vit pasta å så är inte bra.. inte vitt bröd heller..


osten ska ha en fettprocent på 17% eller under för å vara bra ur min viktsynpunkt..


hmm.. vad kan man mer säga då?


grönt te är väldigt bra... det ger mycket antioxidanter som är bra för kroppen..


omega3piller är också bra om man inte är så mycket fisk som man borde.. jag tar omega3piller.. det sägs att det hjälper vikten på traven om man sköter allt annat..


kryddor som får igång fettförbränningen ska vara chili, vitlök, curry, ingefära, cayennepeppar, kanel.. (kommer inte på fler nu)


man ska helst ta promenaden innan frukost då förbränner det mest.. är man megahungrig som jag när man vaknar bör man ta nå protein före promenaden.. jag tar proteinpulver då.. musklerna blir glada då med..


det gäller att göra av mä mer än vad som kommer in.. så vardagsmotionen är VIKTIG.. du har egentligen tid om du tänker efter...

det tar inte så lång tid att gå sig svettig.. köra ett minipass mä nån muskel så den blir helt slut, eller något annat som är bra träning.


man ska gå över 10 000 steg om dagen..


hopprep är jättebra.. men man ska vara försiktig mä knäna när man är tung.. men det är väldigt jobbigt..


aa.. det var allt jag kom på just nu.. :p

// håller på å hjälpa en tjej å komma igång mä sin viktnedgång å hon ville jag skulle skriva lite till henne..
men jag tänkte att ni kanske också ville läsa lite.. alltid är det något som kan va intressant.. :p

jag cykla till friskis.. träna.. körde hårt å så vart jag trött på slutet.. hmm.. undra om jag går ut för hårt i början?
vart iaf jävligt trött.. bastade idag mä.. guuuud så skönt.. :D
sen drog jag iväg till statoil.. kom typ 45min för tidigt.. men jag snacka mä chefen om träning å så.. :)

jesper å jag jobba på.. det är rätt skönt att bara jobba 4 timmar.. lär va bra segt att jobba själv från 20-00.. usch..

få se vad som händer imorgon..

nu ska jag vänta på hockeyn.. :)
puss hej


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0